۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

چگونه قرآن بخوانیم، قسمت سوم

قرآن، ترجمه‌ها و تفاسیر
 مترجمین و مفسرین قرآن هر کدام به نوبه خود برای کارشان زحمات زیادی کشیده‌اند و خود شخصا بسیار مدیون آن‌ها هستم. اشکالی که در این نوشته درباره آن صحبت می‌کنم نه متوجه مترجمان و مفسران، که متوجه من و شماست، اگر به جای تمرکز بر خود قرآن بر ترجمه‌ها و تفاسیر متمرکز شویم، اگر به جای آن که خود قرآن ما را حرکت دهد، بگذاریم ترجمه‌ها و تفاسیرش ما را به حرکت در آورند.
مختصر بگویم، به نظر من قرآن نه ترجمه پذیر است و نه تفسیر پذیر، به این مفهوم که کسی ترجمه و یا تفسیر را بخواند و از خود قرآن بی‌نیاز شود.

۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

چگونه قرآن بخوانیم، قسمت دوم

زبان قرآن
منظورم از زبان قرآن، زبان عربی نیست هرچند زبان عربی بخش مهمی از آن است.
فهمیدن کنه منظور و عمق احساس انسان‌هایی با زبانی غیر از زبان ما زمانی میسر است که «با فضای زندگی آن‌ها ارتباط برقرار کنیم». در اینصورت است که با گویش آن‌ها هم بهتر ارتباط برقرار می‌کنیم و اگر چیزی به ما بگویند «عمیق‌تر» آن را می‌فهمیم.

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

چگونه قرآن بخوانیم، قسمت اول

هزار و چهار صد سال پیش ... به نظرم این اولین اشتباه ما در خواندن قرآن است.
در دنیای مدرن، عصر اینترنت و اکتشاف فضا، دنیای نانوتکنولوژی و ... خود را پیشرفته و انسان‌های هزار وچهارصد سال پیش را بدوی و ابتدایی فرض می‌کنیم. البته که در مقیاس ظاهری پیش فرض صحیحی است اما در مقیاس ایمان و کفر، دقیقا در همان شرایط هستیم.
این (بدوی نبودن) یکی از پیش فرض‌های نهادینه شده در درون ماست که رهایی از آن هم گمان نکنم چندان ساده باشد.

۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

چگونه قرآن بخوانیم، مقدمه

دریافت ایمیلی تهاجمی، در ایراد انواع و اقسام اتهامات به ایلیا، انگیزه‌ای شد تا در ماه نزول قرآن، درباره قرآن بنویسم.
اما فرد مهاجم، کسی است که بسیاری از ما ایرانیان او را می‌شناسیم، به لطف حضور ممتد در رسانه، جایی که او به عنوان فردی مهربان و منعطف شناخته می‌شود. اما به دور از دوربین‌های تلویزیونی و میکروفون‌های رادیویی، ایمیل این شخص خواندنی است، گویی اژدهایی است که از دهانش شراره‌های آتش بیرون می‌زند و از آن جالب‌تر این که به این شیوه قصد هدایت انسان‌ها نیز دارد!

۱۳۸۹ مرداد ۲۴, یکشنبه

اورایا

تجربه قبلی در دیدن قوها ما را اینبار به دریاچه‌ای جدید کشاند. دریاچه‌ای زیبا در دل جنگل. برای ما که زندگی در یکی از شلوغ‌ترین و احتمالا پر سر و صدا‌ترین کشور‌های جهان، یعنی هند، را تجربه کرده‌ایم، این دریاچه‌ها بیش از حد آرام و بی صداست. سوئد کشور دریاچه‌هاست. شنیده‌ام که حدود صد هزار دریاچه در این کشور قرار دارد، که به نظرم بیراه نگفته‌اند.

۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

اتحاد ناراستین

حتی اگر همه اتفاقات پس از انتخابات را کنار بگذاریم، سخنان سردار مشفق به تنهایی برای افشای ماهیت ساختار روی کار آمدن احمدی نژاد کفایت می‌کند. به یاد داریم که در دوران انتخابات، طیفی که خود را اصولگرا می‌دانند عملا ناچار شدند که پشت سر احمدی نژاد قرار بگیرند.

۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

اعترافات سردار مشفق!

سخنان سردار مشفق هم که این روزها به دلیل شکایت هفت تن از اصلاح طلبان مطرح گردیده است هم از آن دست موارد است که به عکس خودش تبدیل شده است. ظاهر موضوع افشاگری و اثبات این که همه اتفاقات انتخابات ناشی از توطئه و فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی غرب و ... بوده است. اما ماهیت صحبت‌های او را می توان اعترافات سردار مشفق و جریان امنیتی حاکم به آن مواردی دانست که مدت هاست بسیاری افراد آن ها را در قالب تحلیل (و نه خبر) بیان می کنند.

۱۳۸۹ خرداد ۱۰, دوشنبه

راهبرد فرقه‌ای در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی

این مقاله در ماهنامه بشریت منتشر شد.

خلاصه:
این مقاله به بررسی نگاه فرقه‌ای در سیاستگذاری کلان جمهوری اسلامی در خصوص دانشگاه‌ها می‌پردازد. طی سال‌های اخیر و به ویژه پس از وقایع مربوط به انتخابات 1388، شاهد اوج گرفتن این نوع عملکرد حکومت ایران هستیم. طیف این رفتار از ستاره دار کردن دانشجویان، تا حذف اساتید غیر خودی، محدودیت‌های اعمالی بر حرکت‌های دانشجویی و نهایتا ایجاد تغییرات محتوایی در علوم انسانی و برخی عملکرد‌های دیگر را شامل می‌شود.
این مقاله به دو بخش عمده تقسیم شده است.
·         بخش اول به تعریف علمی «فرقه» و
·         بخش دوم به طور مشخص به حوزه دانشگاه و مسائل مرتبط با آن از این نگاه می‌پردازد.
مقدمه:
اعمال محدودیت‌‌های مرتبط با حوزه دانشگاه مبحث جدیدی نیست. به عنوان بارز‌ترین نمود این گونه محدودیت‌ها، می‌توان از «واحد گزینش» نام برد که وظیفه‌اش انتخاب افراد «متعهد» از میان کسانی بود (و هست) که حائز رتبه‌ علمی مورد نیاز برای ورود به دانشگاه بودند. این بدین معناست که حتی اگر شخص از نظر علمی ویژگی‌های برجسته‌ای داشته باشد، برای ورود به دانشگاه نیازمند اثبات سطحی از تعهد خود به «نظام» است. البته میزان سخت گیری هسته‌های گزینش، در رشته‌های با حساسیت بالاتر افزایش می‌یابد.

۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

هند و عدم تعهد نسبت به پناهجویان ایرانی

توضیح: این گزارش روایتی از وضعیت ما (من و همسرم) در زمان زندگی در هند و به طور کلی وضعیت پناهجویان در این کشور است.

هند و عدم تعهد نسبت به پناهجویان ایرانی
بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی ایران در برابر پیگرد مقامات دولتی طی یک سال اخیر مجبور به فرار از وطن خود شده‌ و از جمله در هندوستان پناه جسته‌اند. اما دولت هند برای کمک به ایرانیان پناهجو برنامه‌ای ندارد.

۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

هجوم خزنده عرفان‌های نوپدید، گزارش رجانیوز از جریانات معناگرا در بین دانشجویان

توضیح:
اهمیت این سند در نشان دادن تاثیر وقایع پس از انتخابات 1388 است بر نگاه حکومت به آنچه «عرفان‌های دروغین» خوانده می‌شود. گرچه برخورد با جریانات معناگرا، چه در فرم سنتی و مذهبی آن و چه در فرم نوین آن قبل از این هم وجود داشته است، اما گویا رویگردانی جوانان و به خصوص قشر تحصیل‌کرده از حکومت در گرایش آن‌ها به عرفان‌های نوین ارزیابی شده است. در اینجا دیده می‌شود که ایده استکباری بودن عرفان‌های نوین که چند ماه بعد علنا به بیان خامنه‌ای در می‌آید و مبنای سرکوب این جریانات قرار می‌گیرد، در حال شکل گیری است. گرچه همین متن تاکید دارد که این موضوع از سال 1384 مورد توجه نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه بوده است.
برجسته بودن نقش نمایندگی‌های خامنه‌ای در دانشگاه‌ها در این موضوع نیز از نکات دیگر قابل توجه است.

منبع: رجا نیوز
هجمه عرفانهای کاذب به دانشجویان
تشکیل کمیته های حمایت از دراویش و دانشجویان، برگزاری جلسات تحلیل مکاتب عرفانی در فضاهای صمیمانه دانشجویی و ... نشانه هایی قوی از هجوم خزنده عرفانهای نوپدید است که راه هر گونه خوش خیالی در مواجهه با این پدیده را به بن بست می کشاند.

۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

رفتار دوگانه اداره ادیان و فرق وزارت اطلاعات

قوت و ضعف اندیشه‌های گوناگون در فضای آزاد و مباحثات رو در رو و مناظره و شیوه‌های مشابه روشن می‌گردد. این، شیوه‌ای آزموده شده و از سوی دیگر روشی توصیه شده است. آزموده شده از این جهت که کشورهای پیشرفته آن را آزموده‌اند و نتیجه آن را نیز گرفته‌اند. توصیه شده از این جهت که در سیره رفتار بزرگان دین و رهبران مکاتب بزرگ و معتبر معنوی به روشنی دیده می‌شود. اگر اندیشه‌ای صحیح است، بایستی بتواند در مقابل سایر اندیشه‌ها عرض اندام کند و محک بخورد، در غیر اینصورت صرفا یک ادعاست. البته پیروان متعصب هر اندیشه‌ای در مقام ادعا، مدعی هستند که مکتب ما «مطلقا» برتر و بهتر از مابقی اندیشه‌هاست.

۱۳۸۸ شهریور ۲۰, جمعه

پیش بینی‌های ایلیا میم رام الله درباره برخی وقایع کلیدی جهان

این فیلم روایت پیش گویی‌های معلمم ایلیا میم رام الله است که در زمان حمله آمریکا به افغانستان، پس از وقایع یازدهم سپتامبر برای من بیان شده بودند. این موضوع تا سال‌ها بعد برای عموم مکتوم ماند، و آن را فقط برای گروه کوچکی از پیروان ایلیا روایت کردم.
تا این که حدود 8 سال بعد و در سال 1388 حکومت ایران نشریه‌ای به نام سراب منتشر کرد و به رایگان در سراسر کشور توزیع کرد و در آن به تخریب ایلیا پرداخت، من جمله این که موضوع پیش‌گویی‌ها را به دروغ مخلوط کرد، با این هدف که کل موضوع را زیر سوال ببرد. همزمان متوجه شدم که ماموران امنیتی اینطرف و آن طرف می‌روند و به نقل از من کذبیاتی را درباره این موضوع روایت می‌کردند. این در حالی بود که در همان زمان در سطح اینترنت فعال بودم و در دسترس هر کسی که می خواست اصل موضوع را بداند قرار داشتم.

اینچنین شد که برای دفاع از واقعیتی که شخصا با آن مواجه شده بودم ناچار به انتشار عمومی این ویدئو شدم.
بعدها نسخه‌های کاملتری از این روایت و روایت‌های مشابه را نیز تهیه کردم که در صورت لزوم منتشر خواهند شد.


۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

جعل و تحریف از طریق مونتاژ

قسمت اول: مقدمه




قسمت دوم: استفاده از برش، ساده‌ترین شیوه تحریف




قسمت سوم: تامین مواد خام برای اینگونه تحریف‌ها

۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

شستشوی مغزی

قسمت اول:
شستشوی مغزی چیست؟



قسمت دوم:
عبور از حد مقاومت روانی




قسمت سوم:
القای عقاید جدید




قسمت چهارم:
تثبیت زندانی در عقاید جدید




قسمت پنجم:
شیوه‌های نوین شستشوی مغزی




قسمت ششم:
شستشوی مغزی و حکومت‌های فرقه‌ای

۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

نامه به مسیح مهاجری

جناب آقای مسیح مهاجری
نمی‌دانیم انتساب حضرتعالی به روزنامه رهبری را بپذیریم یا محتویات روزنامه‌تان را. نمی‌دانیم سوابق و پست‌ها و مسئولیت‌هایتان را باور کنیم یا رفتار کنونی‌تان را و نمی‌دانیم در مملکتی که قرار است زمینه ساز ظهور باشد، دیگر به چه کسی پناه ببریم، که بلای بی اخلاقی، طوفان دروغ ‌گویی و سیل بی‌قانونی و تاریکی جهل و نادانی، همه و من جمله روزنامه شما را با خود ربوده است.

۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

تخریب شخصیت

قسمت اول:
کلیات، انگیزه‌های تهیه این مجموعه برنامه




قسمت دوم:
ویژگی‌های قربانیان تخریب شخصیت




قسمت سوم:
مافیای رسانه‌ای




قسمت چهارم:
بی اخلاقی و قانون شکنی در نتیجه عملکرد مافیای رسانه‌ای




قسمت پنجم:
راهبرد‌های عمومی اداره ادیان و فرق وزارت اطلاعات




قسمت ششم:
جلسات توجیه

۱۳۸۷ آذر ۲۱, پنجشنبه

چه گروهی فرقه است، قسمت دوم

چکيده قسمت قبل
چکيده صحبتم در قسمت قبل اين مجموعه مقالات اين بود که اداره‌ای به اسم اداره برخورد با اديان وزارت اطلاعات (ابا) در حالی متولی اصلی راهبرد معنوی و فرهنگی جامعه ايران شده است که به طور کلی نگاهش به موضوع، نگاه خشک و منجمد امنيتی از نوع روزنامه کيهان است، نگاهی که از نظر او همه جهان گمراه و منحرف است به جز خودش و هر که مثل او فکر کند و نگاهی که راه هدايت مردم را هم در رفتارهای امنيتی و «هويت» سازی می‌داند.

۱۳۸۷ آذر ۱۰, یکشنبه

خامنه‌ای: نشان دادن جریان صحیح، راه جلوگیری از گرایش به عرفان‌های دروغین

توضیح:
گویا در این زمان خامنه‌ای بیشتر از جانب جریاناتی چون تصوف احساس خطر می‌کرده است. عرفانی که او آن را دروغین می‌داند.

تجلیل رهبر معظم انقلاب از شخصیت والاى آیةاللّه بهارى همدانى
در این همایش باشکوه ابتدا بیانات مقام معظم رهبرى در جمع اعضاى ستاد کنگره آیةاللّه شیخ محمد بهارى قرائت شد.

۱۳۸۷ آذر ۹, شنبه

چه گروهی فرقه است، قسمت اول

کلمه فرقه در ايران تعريف دقيق و مشخصی ندارد، حداقل موضوع آنست که اگر هم در لا به لای کتب فقهی و تفاسير و کلام خطيبان معتبر و کلاس های حوزوی و... درباره فرق چيزی نوشته و يا گفته شده باشد، اين مفاهيم عمومی سازی نشده است. نکته آن که يک سالی است برای برخورد با فرقه‌ها قانون سختگيرانه‌ای تدوين شده که مجازات آن را اعدام تعريف کرده است اما در همان قانون درباره اينکه فرقه چيست و چه گروهی فرقه است هيچ گفته نشده است.

۱۳۸۷ مهر ۳۰, سه‌شنبه

پیش درآمدی بر سکسولوژی ماموران اداره ادیان و فرق وزارت اطلاعات

خواندن این مقاله و مقاله منتشر شده در روزنامه کیهان* برای افراد زیر هیجده سال توصیه نمی‌شود!!! من روانشناس نیستم اما گمانم بر آن است که فقط یک بیمار روانی می‌تواند زیباترین روش شوهرداری را آن چیزی بداند که کیهان آن را از قرآن و روایات استخراج می‌کند.