۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

چگونه قرآن بخوانیم، مقدمه

دریافت ایمیلی تهاجمی، در ایراد انواع و اقسام اتهامات به ایلیا، انگیزه‌ای شد تا در ماه نزول قرآن، درباره قرآن بنویسم.
اما فرد مهاجم، کسی است که بسیاری از ما ایرانیان او را می‌شناسیم، به لطف حضور ممتد در رسانه، جایی که او به عنوان فردی مهربان و منعطف شناخته می‌شود. اما به دور از دوربین‌های تلویزیونی و میکروفون‌های رادیویی، ایمیل این شخص خواندنی است، گویی اژدهایی است که از دهانش شراره‌های آتش بیرون می‌زند و از آن جالب‌تر این که به این شیوه قصد هدایت انسان‌ها نیز دارد!

باری،‌ تحیرم از آن روی بود که تکیه‌اش (ظاهرا) بر قرآن بود. قرآنی که در دست او و من و شماست،‌ همان قرآنی است که بر حضرت رسول (ص) نازل شد اما چه چیزی است که آن حضرت، افراد را جذب و مومنشان می‌سازد و این حضرت (و حضرات مشابه)! حتی دوستان را هم از خود فراری می‌دهند؟
همین قرآن مستمسک طالبان است برای سر بریدن انسان‌ها در جلوی دوربین، همین قرآن ابزار دست بازجویان اداره مذاهب وزارت اطلاعات است برای «قسم دروغ» و همین قرآن شاهد برخی از به ظاهر علمای ادیان دیگر است برای محکوم کردن مسلمانان به این که کتاب مقدسشان مملو از تناقضات است!
و همین قرآن است که احیاگر قلوب است ... به نظر من همین موضوع خود جنبه‌ای از اعجاز قرآن است.
چگونه قرآن بخوانیم مجموعه‌ای است که ممکن است به کمک خوانندگان این مجموعه تکمیل شود. می‌توانیم تجربه‌ یا دانش خود را در اختیار هم بگذاریم،‌ می‌توانیم پیرامون موضوع بیندیشیم و محصول آن را به محک نقد دیگران بگذاریم تا پخته تر شود و می‌توانیم نظرات کلیدی آگاهان این حوزه را به یکدیگر یادآوری کنیم.

چه بسا تلاش ما برای یافتن پاسخ این سوال، خود راهی باشد برای آن که قرآن را بهتر بخوانیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر