۱۳۹۲ اسفند ۴, یکشنبه

انتشار کتابی جدید با موضوعیت مقابله با جریانات معناگرا، نگرانی حکومت از رشد این جریانات از طریق جلسات خانگی

 توضیح: گرچه  انتشار کتاب در زمینه مقابله با جریانات معناگرا تازگی ندارد (اینجا) و در راستای سیاست کلی برخورد با جریانات معنا‌گرا (اینجا) به سادگی قابل فهم است اما آن چه نویسنده این کتاب به طور مشخص در خصوص نحوه عضو‌گیری این جریانات بیان می‌کند از زاویه‌ای دیگر هراس حکومت را از این جریانات تبیین می‌کند: عضو‌گیری از طریق جلسات خانگی.
معنای دیگر این حرف، خالی شدن مراجع «رسمی» عضوگیری در امور اعتقادی است، جاهایی مثل مساجد و یا فعالیت‌های موسوم به فرهنگی مرتبط با بسیج و ... . حکومت نمی‌خواهد مشتریان اعتقادی خود را از طریق جریاناتی خودجوش و پراکنده شده در خانه‌ها که به شکل تصاعدی تکثیر می‌شوند و امکان کنترل آن‌ها نیز وجود ندارد، از دست بدهد. از این زاویه می‌توان امنیتی شدن برخورد با جریانات معنوی را نیز بیشتر درک کرد.
ترس حکومت از این جلسات خانگی به طور مشخص در زمینه کلیساهای خانگی به دفعات از طریق مسئولان حکومتی به صراحت بیان شده است.

به قلم حمزه شریفی دوست؛
انتشار عرفان‌های کاذب، راه‌های ورود و راهکارهای مقابله با آن

عرفان‌های کاذب، راه‌های ورود و راهکارهای مقابله با آن با پرداخت به موضوعاتی همچون تعداد این جریان‌ها و نوع فعالیتشان و نیز جلسات خانگی آن‌ها منتشر شد.
به گزارش آینده روشن، حجت الاسلام حمزه شریفی دوست با اعلام انتشار کتاب "عرفان های کاذب، راه های ورود و راهکارهای مقابله با آن" گفت: این کتاب در دو بخش اصلی و یک بخش مدخل به چاپ رسیده است که یک بخش آن مربوط به عرفان های کاذب و اینکه این فرقه ها و مروجان آنها از چه طرق و ابزارهایی استفاده کردند تا بتوانند به جامعه ایران نفوذ کنند، اختصاص دارد.
وی ادامه داد: در بخش دوم کتاب به اینکه یک نیروی موثر فرهنگی و فردی برای مبارزه با عرفان های کاذب نه از جهت امنیتی بلکه از جهت فکری و بینشی چه کارهایی را باید انجام دهد و نقد عرفان های کاذب چه روش ها و اصولی دارد، پرداخته شده است.
این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: در بخش دوم کتاب روش ها و اصول نقد با مثال های عینی مولف نیز بیان شده است.
حجت الاسلام شریفی دوست عنوان کرد: بخشی هم به عنوان مقدمه در کتاب آورده شده، عرفان های کاذب در یک مقاله معرفی شده که عرفان های کاذب چند جریان در کشور هستند، که به ۳۰ جریان اشاره شده است و در بخش دوم ابزارهای نفوذ و در بخش سوم راهکارهای مقابله با این عرفان ها بیان می شود.
وی با بیان اینکه نگارش این کتاب بیش از یک سال زمان برده است، ابراز کرد: سوال اصلی برای نگارش این کتاب این بود که عرفان های کاذب از چه ابزارها و کانال هایی استفاده کردند تا توانستند در جامعه ایران جا باز کنند و سوال دیگر اینکه اینگونه عرفان های نوظهور برای چه به وجود آمده اند؟ چگونه گسترش یافته اند؟ سوال سوم که به جامعه ایران هم ربط دارد به آن پرداختهایم.
نویسنده کتاب بیان کرد: در چند حوزه این سوال بررسی شده است، یکی اینکه عرفان های کاذب از طریق نمادها چگونه گسترش یافتند و نماد را چگونه بکار برده اند؟ در همان فصل به آمار مکتوب در این زمینه پرداخته ایم. ارقامی را آورده ایم که کتاب هایی در این باره در ایران چه تعدادی بوده و چه کارکردهایی را داشته است؟
وی یادآور شد: همین طور به موضوع هنر و سینما پرداخته ایم، محور بعدی پرداختن به بازی های رایانه ای است که آنها به این حوزه هم رسوخ یافته اند و همین طور جلسات خانگی اینها را نیز رصد کرده ایم. اصلا یکی از راه های ارتباط گیری آنها با مخاطبان برگزاری جلسات هفتگی و خانگی است، اینکه این جلسات چه کارکردی دارد و رهبران چه اهدافی از برگزاری این جلسات دارند که به این سوالات پاسخ دادیم.
پایان پیام/ 130

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر