۱۳۹۲ بهمن ۱۲, شنبه

گفتنی‌هایی از سوئد، قسمت سوم: یکی از بامزه‌ترین شوخی‌های اول آپریل

توضیح: ویدئویی که در زیر می‌بینید، مربوط به شوخی اول آپریل تلویزیون سوئد در سال 1962 است، که ظاهرا جزو شوخی‌های به یاد ماندنی جهان هم محسوب می‌شود. این برنامه تلویزیونی که خیلی‌ هم جالب درست شده، با توضیحات علمی کارشناس فنی برنامه نشان می‌دهد که  چطور می‌توان خیلی ساده با کشیدن جوراب زنانه بر روی صفحه تلویزیون سیاه و سفید، آن را در جا تبدیل به تلویزیون رنگی کرد! گویا تحقیقاتی که بعدا انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از سوئدی‌ها این روش را امتحان کرده‌اند. همچنین برخی سوئدی‌ها گزارش کرده‌اند که به یاد می‌آورند چطور  پدر و مادرشان (بیشتر آقایان!) در به در دنبال جوراب زنانه می گشته‌اند تا تلویزیونشان را در یک چشم بر هم زدن رنگی کنند!
تلویزیون سوئد چهار سال بعد (1966) اولین برنامه رنگی را بر روی آنتن فرستاد و از سال 1970 هم برنامه‌های خود را به شکل ممتد با فرمت رنگی پخش کرد. زبان مجری و کارشناس برنامه سوئدی است. آن را (از یک متن به زبان انگلیسی) ترجمه کرده‌ام و در زیر آورده‌ام.


منبع ویدئو: یوتیوب
منبع متن و توضیحات: سایت موزه حقه‌ها museum of hoaxes


مجری: امیدوارم که لوازم مورد نیاز برای آزمایش تلویزیون رنگی را آماده کرده باشید: یک جوراب نایلون، قیچی و یک حلقه چسب نواری. من دوربین رو در اختیار کارشناس فنی‌مان شل استنسن قرار می‌دهم.



شل استنسن: همانطوری که احتمالا می‌دانید، در سراسر جهان توجه زیادی به مسئله تلویزیون رنگی وجود دارد. در حال حاضر تحقیقاتی در آمریکا، شوروی (سابق)، ژاپن و بقیه کشور‌ها در جریان است. من توجهم به این موضوع حدود یک ماه قبل جلب شد، یک نفر پیشنهاد غیر منتظره‌ای به من داد که بر اساس آن این مشکل قابل حل بود. مزیت این روش سادگی فوق العاده آن است، در مقایسه با روش‌های با تکنولوژی بالا.


مثل همه پیشرفت‌های بزرگ، این روش نیز بر پایه مفاهیم بنیادی قرار دارد و به دانشی بیش از آن چه در خصوص نور و فیزیک در مدارس گفته می‌شود نیاز ندارد. همه ما می‌دانیم که نور سفید حاوی مخلوطی از یک طیف کامل است و می‌توان آن را با استفاده از یک منشور تجزیه کرد. ما این را در مدرسه دیده‌ایم. یک منشور را در مسیر اشعه نور قرار دهید و در نتیجه نور به رنگ‌های مجزای موجود در طیف تقسیم می‌شود، یعنی همان رنگ‌های موجود در رنگین کمان که با قرمز و نارنجی و ... آغاز می‌شود تا به بنفش برسد. این پدیده تجزیه نور نامیده می‌شود.


تجزیه نور را می‌توان از طرق دیگری نیز بدست آورد. من این موضوع را در شکل بعدی نشانتان می‌دهم. دو سوراخ در یک دیوار مات ایجاد شده‌اند و نور از داخل آن‌ها تابانده می‌شود. بنابراین سوراخ‌ها شبیه به دو منبع مستقل نور عمل می‌کنند. بسته با میزان فاصله از دیواری که در طرف مقابل قرار دارد، اجزای مختلف رنگی موجود در نور سفید ممکن است هم را تقویت و یا تضعیف کنند، که باعث می‌شود دریافتی از رنگ در بیننده به وجود بیاید.


حال در این مثال ما فقط دو سوراخ داریم، و ایده مطرح در این طرح آن است که صفحه تلویزیون را با نوعی شبکه، به عبارت دیگر مجموعه‌ای از سوراخ‌ها، بپوشانیم. کسی که این پیشنهاد را مطرح کرد، پول آرنه اوتمیستر که ساکن بوکستاهوس واقع در شمال لندسکرونا است، متوجه شد که می‌توان از یک جوراب نایلونی (جوراب‌های نازک زنانه)، یا تور پرده‌ای با سوراخ‌های خیلی ریز استفاده کرد، به این شکل که آن را بر روی صفحه تلویزیون بکشیم، تا شبکه مورد نظر ایجاد شود.
من دقیقا همین کار را با مانیتور داخل استودیو انجام داده‌ام. من مانیتور را با جوراب پوشانده‌ام. به همین خاطر است که از شما خواستم یک جوراب نایلونی، یک قیچی و یک نوار چسب آماده کنید. خیلی مهم است که اندازه سوراخ‌های تور آن خیلی کوچک باشد. به عنوان مثال من یک نمونه توری با اندازه بزرگ را هم امتحان کردم، با استفاده از یک زیرپوش ورزشی. واضح است که سوراخ‌ها بزرگ‌تر از آن است که بتوان نتیجه دلخواه را دید. 


حال اگر توری مناسب را روی صفحه بکشید (اگر وقت ندارید که آن را در طول برنامه انجام دهید، می‌توانید آن را بعدا امتحان کنید)، خواهید دید که تصویر من ناگهان رنگی می‌شود.
همانطور که قبلا گفتم، فاصله تا تصویر مهمترین مسئله در این آزمایش است. آزمایش را بایستی با دور و نزدیک کردن خود به تصویر ادامه دهید تا رنگ‌ها را به صورت درست ببینید. ما برای این که به شما کمک کرده باشیم، یک تصویر برای تنظیم کردن فاصله برایتان درست کرده‌ایم. (تصویر حاوی رنگ‌های سفید، قرمز، زرد، سبز، آبی و سیاه)


حال سرتان را با دقت حرکت دهید (حرکات شما بایستی خیلی کوچک باشد) و وقتی این طیف رنگی را می‌بینید، محل مناسب را پیدا کرده‌اید. اگر خیلی دور باشید احتمالا رنگ قرمز ناپدید می‌شود و اگر خیلی نزدیک باشید رنگ سبز ممکن است محو شود. در این صورت نتیجه کار افتضاح می‌شود، مثلا ممکن است موهای زن‌های بلوند داخل تبلیغات ما را به رنگ قرمز ببینید که احتمالا ممکن است مایه تشویش آن‌ها شود.
ما اکنون در مراحل خیلی ابتدایی طرح هستیم. من با افرادی از صنعت تلویزیون تماس کرفته‌ام، بدیهی است که خیلی مشتاق به چنین طرحی هستند. آن‌ها قرار است که قابی مخصوص برای این کار درست کنند که از طریق آن شما قادر خواهید بود فاصله را با دقت تنظیم کنید و قائدتا با یک طراحی خیلی خوب و شیک عرضه خواهد شد.
اگر الان شما می‌توانید این طیف رنگ، سفید، قرمز، زرد، سبز، آبی و سیاه، را ببینید، احتمالا، حالا نه خیلی دقیق اما به شکل تقریبی، می توانید از فیلمی که به زودی پخش خواهد شد لذت ببرید. این فیلم که ویدئوی رنگی است که از یک سری گل ضبط شده است، که به نظر من سمفونی میهجی از رنگ‌هاست.



ما قدردان نظرات شما خواهیم بود. لطفا برایمان از تجربه خودتان در این خصوص بنویسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر