۱۳۹۲ اسفند ۴, یکشنبه

تاکید مجدد معاون اول قوه قضاییه بر برخورد با جریانات معناگرا به چه معناست؟

 توضیح: معاون اول قوه قضاییه مجددا بر برخورد با جریانات معناگرا (که در ادبیات حکومت ایران از آن‌ها با نام عرفان‌های کاذب یاد می‌شود) تاکید کرد.
گو این که این مطلب سخن تازه‌ای نیست، اما برای کسانی که مسائل مرتبط با جریانات معناگرا را دنبال می‌کنند این گفته از این جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد سیاست‌ حکومت ایران در خصوص جریانات معناگرا تغییری نکرده است.
رییسی حداقل یک بار دیگر همین مضمون را بیان کرده است (اینجا)، در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور و در بحبوحه مسائل مربوط به آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی. چند روز قبل از آن نیز مدیر حوزه‌های علمیه کشور در اجلاس خبرگان نسبت به خطر «عرفان‌های کاذب» هشدار داده بود (اینجا).
یاد آوری می‌کنم که فرمان صریح برخورد با جریانات معناگرا در سال 1389 توسط علی خامنه‌ای و در یک سخنرانی عمومی (اینجا) صادر شده بود. فرج سرکوهی این سخنرانی را «فرمان حمله رهبر به عرفان» نامید.
تاکید بر برخورد با جریانات معناگرا، نشان از فعال بودن قابل توجه آن‌ها در داخل ایران دارد. از سوی دیگر بعید است چنین تاکیدی بر برخورد با طیفی از جریانات فعال در داخل ایران، نمود عینی و اجرایی نداشته باشد. به عبارت دیگر خدا می‌داند چه افرادی در داخل ایران گرفتار ظلم حکومت هستند، تحت عنوان برخورد با «عرفان‌های کاذب»، اما در رسانه‌ها خبری از آن‌ها نیست.

تجربه چند سال اخیر حکومت ایران به آن‌ها آموخته است که این گونه امور را در سکوت رسانه‌ای دنبال کنند. دیرچندی است خبری از کشف فساد جنسی و مالی رهبر فلان فرقه در مثلا کیهان و یا رجانیوز و ... به گوش نمی‌رسد. این کاری بود که مثلا درباره حرکت ال‌یاسین و سپس عرفان حلقه صورت گرفت، اما به شکل معکوس باعث شناخته شدن این گروه‌ها گردید تا جایی‌ که آیت الله مکارم رسما اعلان کرد که در برخورد با «عرفان‌های کاذب» نباید نام آن‌ها را بیان کرد و آدرس آن‌ها را داد (اینجا).
از سوی دیگر طیف‌های معناگرا هم عموما می‌خواهند خود را از سیاست جدا نگاه دارند چرا که (به درستی) معتقدند که سیاست جریانی آلوده است و با معناگرایی قرابتی ندارد. این گونه می‌شود که وقتی با آن‌ها برخوردی صورت می‌گیرد، دنبال مبارزه رو در رو با حکومت (یعنی آن جایی که نقطه ضعف حکومت است) نمی‌روند و مثلا از تماس با رسانه‌های خارج از کشور هراسناکند، الگویی که به گمان من دیر یا زود عوض خواهد شد.
از طرف دیگر رسانه‌ها، حتی خارجی‌ها و آن‌ها که ظاهرا مستقل می‌نمایند، زمانی به این موضوعات خواهند پرداخت که منفعتی سیاسی برایشان داشته باشد، فعلا بوی قراردادهای نفتی و سرمایه‌گذاری‌ها و منافع دیگر سیاسی و مالی به مشام غربی‌ها خورده است و دلیلی برای طرح مسائل و خواسته‌های جریانات معناگرا (و به طور کلی امور حقوق بشری) وجود ندارد.

منبع: سایت حمایت
معاون اول قوه قضاییه در همایش سراسری قضات دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت تاکید کرد:
لزوم مبارزه با عرفان‌های کاذب
معاون اول قوه قضاییه گفت: وجود دادگاه ویژه روحانیت، امتیاز دادن به روحانیت نیست و در نظام اسلامی هیچ قشری از جامعه بر دیگری امتیازی ندارد. حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رییسی» در همایش سراسری قضات دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت اظهار کرد: تشکیل دادگاه ویژه روحانیت برای حفظ عدالت صورت گرفته است.
وی با اشاره به فلسفه شکل‌گیری این نهاد، گفت: دادگاه ویژه روحانیت با توجه به ضرورت‌هایی که وجود داشت، در زمان امام‌(ره) شکل گرفت و بعد از رحلت ایشان، نظر مقام معظم رهبری بر این بود که این تشکیلات با قدرت به کار خود ادامه دهد.   معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: به‌رغم شیطنت‌ها و توطئه‌هایی که علیه روحانیت انجام می‌شود، همچنان اثرگذارترین قشر جامعه هستند؛ البته اشکالاتی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.
 رییسی دربخش دیگری ازسخنان خود با هشدار نسبت به ترویج عرفان‌های کاذب، تاکید کرد: باید با عرفان‌های کاذب که به صورت شبکه‌ای در کشور فعالیت و دین مردم را تهدید می‌کنند، مبارزه کنیم. این مقام عالی قضایی همچنین با اشاره به جنایات تکفیری ها در جهان اسلام بیان کرد: وقتی  امام راحل  ایام ولادت رسول‌الله‌(ص) را هفته وحدت اعلام کردند یک جریان شیعی تکفیری آن را هفته برائت اعلام کرد، این مشکل نشان از وجود جریان‌های انحرافی دارد و باید با اینها برخورد شود. ما اطمینان داریم که پشت این قضیه، دشمنان نظام اسلامی و تشیع هستند.
 قضات با علما ارتباط داشته باشند
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش از قضات دادسراهای ویژه روحانیت خواست تا ارتباط بیشتری با مراجع و علما داشته باشند و آنان را در جریان اقدام‌هایی که در این دادسراها صورت می‌گیرد قرار دهند.
آیت‌الله محمد یزدی افزود: لباس روحانیت احترام خاصی دارد و در مواقع احضار روحانیون به دادسراها، لباس را محترم بشمارید و از پیشگیری و موعظه نیز غافل نشوید.آیت‌الله یزدی در ادامه گفت: در قوه قضاییه براساس درجه بندی‌های جرایم، تقسیماتی صورت می‌گیرد، اما تقسیمات بر اساس مخاطبان هم در دنیا بی‌سابقه نیست و تشکیل دادگاه ویژه روحانیت نیز بر همین اساس است و برای رفع و رجوع مسایل حقوقی روحانیت به‌عنوان قشری از جامعه، ایجاد شده است.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دادگاه ویژه روحانیت بر اساس ضرورتی که وجود داشت، بعد از انقلاب اسلامی و با نظر امام راحل شکل گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر