۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۶, جمعه

مرگ یک ایدئولوژی

جمهوری اسلامی بر یک ایدئولوژی بنیادی بنا نهاده شده است. حکومتی بر مبنای فرامین الهی (البته برداشت انقلابیون از این فرامین) که در آن همه چیز عالی خواهد بود. نگاهی به مقدمه قانون اساسی، سخنان آیت الله خمینی در اوایل ورود به ایران، ادعاهای تبلیغاتی و رسانه‌ای موید این موضوع است. حتی هر آن چه که همین روزها هم مسئولان می‌گویند پر از این حرف‌هاست؛ ما در جهان در فلان چیز اول هستیم، اقتصاد ما چنین و چنان است و ... هنوز هم بیست و دوم بهمن که می‌شود، مقایسه‌ها شروع می‌شود: زمان شاه ما فلان تعداد خط تلفن داشتیم، الان بهمان مقدار. این تعداد بی سواد بودند، الان این مقدار با سوادند. جاده‌ها چنین بود و چنان شد. وعده‌های آتی هم همه بر همین منوال است. سند چشم انداز را بخوانید و ببینید چقدر در آن رویا پردازی شده است.

اما (به خصوص از بعد از انتخابات 88) کم کم ادبیات دیگری نیز وارد سخنان مسئولین ارشد شده است. آخرین مورد آن سخنان مصباح یزدی، در خصوص مناقشات فرسایشی احمدی نژاد و خامنه‌ای است:
به گزارش مشرق به نقل ار مهر ، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار جمعی از سپاهیان لشکر 17 علی بن ابیطالب قم با تاکید بر اینکه ولایت فقیه در زمان غیبت ما را از بلا‌ها حفظ می‌کند اظهار داشت: تنها چیزی که نجات دهنده ما است تمسک به قرآن و عترت و در زمان دسترسی نداشتن به عترت ولایت فقیه است.
رئیس موسسه امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به حوادث صدر اسلام و آزار و اذیت پیامبر، با بیان اینکه بیشترین ظلم را قبیله پیامبر به وی روا داشتند گفت: جنایاتی که مسلمانان نمازخوان، روزه گیر و جهاد رفته بر پیامبر و فرزندان وی کردند در عالم نظیر ندارد.
وی با اشاره به ظلم‌ها و مشقت‌هایی که ائمه در طول زندگی خود با آن مواجهه شدند و همچنین حوادث عاشورا گفت: این سوال در ذهن برخی افراد پیش می‌آید که چرا خداوند کاری نکرد که ائمه راحت باشند و در سختی و مشقت به سر نبرند و ظلمی به آن‌ها نشود و یا اینکه حوادث عاشورا اینگونه رقم نخورد.
رئیس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه یک جواب اجمالی که می‌توان به این پرسش داد این است که این‌ها همه مصلحت خداوند است که ما آن را متوجه نمی‌شویم ادامه داد: اما اگر ما بخواهیم تفسیر بیشتری نسبت به این مصلحت داشته باشیم باید برخی از عوامل را مدنظر قرار دهیم.

حال آن جامعه آرمانی که قرار بود با جمهوری اسلامی ساخته شود با وضعیت پیامبر و ائمه مقایسه می‌شود و این که اصلا خواست خدا نیست که انسان‌های خوب در راحتی باشند! و این‌ها هم مصلحت خداست و ما نمی‌فهمیم! این فاسد شدن ایدئولوژی بنیادی جمهوری اسلامی است که نوید نابودی کامل آن را می‌دهد، هرچند از نظر من همین الان هم کاملا نابود شده است.
کاش انقلابیون از ابتدا می‌گفتند که حکومت اسلامی درست می‌کنیم تا مثل پیامبر و ائمه سختی بکشید اما خدایی زندگی کنید. نه بحث آزادی بود و نه بحث مجانی شدن آب و برق و ... و نه بحث ساختن آخرت مردم. جمهوری اسلامی همه را با هم خراب کرد.

آیا در این صورت اصلا انقلابی می‌شد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر