۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

یک شایعه پرمعنا

ظهور بسیار نزدیک است! طی یکی دو روز اخیر شایعه‌ای در سطح فضای مجازی می‌چرخد که اگر همخوانی دقیقی با واکنش‌های حامیان خامنه‌ای نداشت، به راحتی می‌شد نسبت به آن بی تفاوت بود: زمزمه بروز پدیده‌ای جدید به نام «ظهور صغیر» در اواسط خرداد. ظاهرا طراحان این شایعه نیم نگاهی هم به سروده آیت الله خمینی داشته‌اند: «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم». حلقه تکمیلی شایعه بر این محوریت قرار دارد که دولت منتظر اتفاقاتی مهم است که معادلات سیاسی را به نفع آن‌ها به هم خواهد زد. مهدی خزعلی هم با التماس دعا از مردم برای حفظ شدن کشور، خبر از تولد گودزیلایی داده است که در خردادماه متولد خواهد شده و همه را با هم خواهد بلعید.

در نقطه مقابل هم طرفداران خامنه‌ای به شکلی خیلی شدید‌تر از قبل در حال حمله مستقیم‌تر از قبل به احمدی نژاد هستند. مصباح یزدی به عنوان نمادی از یک جریان غالب مذهبی در حکومت ایران، صراحتا طرز تفکر حاکم بر دولت را شیطانی دانسته است. نکته این است که این سخنان در جمع سرداران سپاه صورت گرفته است، کسانی که نوع حضورشان در صحنه سیاسی ایران، حضوری امنیتی است.
در یک واکنش دیگر رسایی، از نزدیکان مصباح یزدی، مشایی را الیاس احمدی نژاد نامیده است.
همزمان وزارت اطلاعات نیز از برنامه این وزارت برای برخورد با «جریان انحرافی» خبر داده است. از همه جالب‌تر انتشار نظرات خامنه‌ای در خصوص «برخی ادعاهای شرم آور در خصوص امام عصر» است، سخنانی که در نیمه شعبان 1387 گفته شده است. فریب موضوع آن که مخاطب این سخنان در آن زمان نه کسانی مثل احمدی نژاد، بلکه آن کسانی بودند که در آن مقطع برچسب فرقه‌های نوظهور خورده بودند. آن زمان محمود احمدی نژاد بهترین رییس جمهوری تاریخ ایران بود!
همه موارد فوق هم طی یکی دو روز گذشته در فضای رسانه‌ای مطرح شده‌اند. این همزمانی است که به این شایعه اهمیت می‌بخشد.
*****
شایعه شده است که در نیمه خرداد قرار است ظهور صغیر رخ دهد. اعلان وقوع چیزی به نام «ظهور صغیر» به معنای نابودی حکومت خامنه‌ای و فروریختن نظام ولایت فقیه است چرا که ولی فقیه در زمان غیبت اعتبار دارد.
از کسی که یک شبه سازمان مدیریت را منحل کند، کسی که وزیر خارجه را در ماموریت خارج کشور از کار برکنار کند، کسی که وزیر اطلاعات را، با آن درجه اهمیت و حساسیت، کنار بگذارد، کسی که در سال جهاد اقتصادی یک دفعه چند وزیر اقتصادی را عزل کند، هیچ بعید نیست که یک دفعه چنین حرکتی بکند و همه را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و همه چیز را به هم بریزد. خامنه‌ای این را خوب می‌داند.
با مجموع اطلاعات عینی موجود، تشخیص این که آیا واقعا در نیمه خرداد اتفاقی مهیب رخ می‌دهد یا نمی‌دهد مقدور نیست. اما به این که طرح این موضوع یک برنامه عملیات روانی جدی در سطح کلان نظام سیاسی ایران است نمی‌توان شک کرد. در پس پرده سیاست ایران حتما مذاکراتی جدی در حال انجام است. این عزل و نصب‌ها و تهدید‌ها و ... لایه بیرونی موضوع و اهرم‌هایی برای راهبرد مذاکرات پس پرده است. نظام گرفتار مصیبتی شده است که خودش برای خودش درست کرده است. اگر تا قبل از این تهدید‌های احمدی نژاد در سطح مرسوم سیاسی بود، این بار تهدید او پاشنه آشیل نظام را نشانه رفته است، اعلان «ظهور صغیر!»
«ظهور صغیر» احمدی نژاد رخ بدهد یا ندهد اهمیتی ندارد. برخی امیدوارند او چنین حماقتی بکند تا این نظام نابود شود. این نظام همین الان هم نابود شده است. بایستی منتظر چگونگی رخ دادن حلقه نهایی آن باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر