۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

رییس دفتر خامنه‌ای: عرفان‌هاي كاذب و نوظهور خطري جدي است

توضیح:
رییس دفتر خامنه‌ای از جدی بودن خطر آنچه او عرفان کاذب می‌داند در نمایشگاه کتاب یاد می‌کند و معتقد است که با انشار کتاب می‌توان جلوی این خطر را گرفت. به عبارت دیگر انتشار یکطرفه انواع متون با پشتیبانی مستقیم دفتر رهبری در جهت سرکوب نرم‌افزاری و زمینه سازی برای سرکوب فیزیکی گروه‌های معناگرا. نکته بسیار قابل توجه این که موضوع عرفان‌های کاذب «تنها» موضوعی است که او به آن اشاره می‌کند که نشان‌ دهنده اهمیت آن برای مجموعه رهبری است.

منبع: ایسنا 
شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۱
مراسم اختتاميه بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهمن دري اخوي رييس بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با استناد به شعار ارتقا بصيرت ديني، معرفت فرهنگي به عنوان شعار اين دوره از نمايشگاه متذكر شد: ما در اين دوره بر اساس اين سياست راهبردي برنامه‌هاي ويژه‌اي را تدارك و اجرا كرديم و خوشبختانه به تمام اهداف از پيش تعيين شده دست پيدا كرديم.
وي تعداد بازيدكنندگان نمايشگاه بيست و چهارم را پنج ميليون و 500 هزار نفر اعلام كرد و متذكر شد: در اين دوره دو هزار و 427 ناشر داخلي به همراه 1614 ناشر خارجي با بيش از 400 هزار عنوان كتاب حضور داشتند و طي روزهاي برگزاري اين نمايشگاه 230 نشست در سراهاي مختلف اين نمايشگاه برگزار شد.
او با اشاره به تحولات اخير منطقه و موج بيداري جهان اسلام متذكر شد: با حضور گسترده ناشران عربي حال و هواي اين دوره از نمايشگاه به گونه ديگري رقم خورد و هم‌چنين حضور پربركت مقام معظم رهبري هم فضاي مصلا را عطرآگين كرد و همين كه خستگي را از تن برگزاركنندگان نمايشگاه بيرون كرد.
او يادآور شد: كتاب‌هايي كه در نمايشگاه امسال عرضه شد هم رضايت خواص را فراهم كرد و هم اين‌كه رضايت علاقمندان كتاب را رقم زد. ما طي اين دوره نمايشگاه عنايت خاصي به مساله ترويج فرهنگ ناب شيعي داشتيم و آثار ويژه‌اي از طرف ناشران داخلي و خارجي عرضه شد. از سويي شاهد عرضه هشت هزار عنوان كتاب در حوزه‌هاي مختلف دفاع مقدس بوديم و هم‌چنين در ايام عزاداري حضرت فاطمه زهرا (س) به تعبير يكي از علما مصلا احيا شد و شاهد برپايي مراسم عزاداري گسترده‌اي در نمايشگاه بوديم.
هم‌چنين در اين مراسم سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از همه دوستداران كتاب كه در اين جشن فرهنگي از سراسر كشور شركت كرده‌اند تشكر كرد و با وجود كمبودهايي كه به دليل محل نمايشگاه داشتيم، اما شاهد حضور گسترده و چشمگير مردم بوديم به طوري كه روزانه 900 هزار نفر از نمايشگاه بازديد مي‌كردند.
او تاكيد كرد: اقدامات انجام شده در زمينه حجاب و عفاف نيز خوب بود و انتظار داريم كه در سال آينده بهتر باشد و از تمام بازديدكنندگان و غرفه‌داراني كه مساله حجاب را رعايت كرده‌اند تشكر مي‌كنم.
حسيني در ادامه به برپايي سالن ويژه نمايش آثار برتر جوايز ادبي و هم‌چنين تجديد چاپ شده در سال گذشته اشاره كرد و افزود: در اين سالن ما هم‌چنين غرفه‌اي را به تجربه‌هاي برگزيده قرآن كريم به زبان فارسي اختصاص داده‌ايم و پنج ترجمه را با معرفي كامل به معرض نمايش بازديدكنندگان گذاشته‌ايم و از سوي غرفه نيز براي شهيد فخرايي، شهيد بحريني برپا كرديم.
او در پايان يادآور شد: ما براي اولين بار كرسي‌هاي آزادانديشي را در محل نمايشگاه داشتيم و هم‌چنين نشست‌هايي پيرامون نهج‌البلاغه برگزار شد. ما استقبال خوبي از كتاب‌هاي حوزه دفاع مقدس شاهد بوديم و هم‌چنين رساله مقام معظم رهبري درباره آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس با استقبال گسترده‌اي روبرو شد و بيش از 200 هزار نسخه از آن چاپ شده و در محل نمايشگاه نيز عرضه شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم هم‌چنين آيت‌الله محمد محمدي گلپايگاني رييس دفتر مقام معظم رهبري نيز در سخناني از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان فردي ارزشمند و فرهنگ دوست و صاحب ذوق ياد كرد و متذكر شد: برپايي نمايشگاهي با اين عظمت و وسعت و هم‌چنين اين تعداد غرفه‌هاي متعدد و فراوان كار آساني نيست و خيلي كار دشوار و سنگيني است.
وي يادآور شد: همان‌طور كه گفتم محل مصلا كشش و گنجايش اين همه بازديدكننده را در روزهاي برپايي نمايشگاه كتاب ندارد و ناچارا اين محل انتخاب شده است، در عين حال ضرورت دارد شرايطي فراهم شود تا مكاني ديگر كه از نظر دسترسي مردم به آن راحت‌تر است به عنوان محل برپايي نمايشگاه كتاب انتخاب شود.
او در ادامه با تاكيد بر اهميت جايگاه كتاب خاطرنشان كرد: علي‌رغم پيشرفت‌هاي فراوان در حوزه علم و فناوري از جمله در زمينه اينترنت، هيچ كدام نتوانسته‌اند جاي كتاب را بگيرند و هم‌چنين خدماتي كه كتاب در انتقال علم انجام داده است انكارناپذير است و آنچه را از آثار اسلامي ما در دست داريم به وسيله كتاب منتقل شده است.
رييس دفتر مقام معظم رهبري در پايان نسبت به ظهور عرفان‌هاي نوظهور و مكاتب مذهبي جديد هشدار داد و متذكر شد: عرفان‌هاي كاذب و نوظهور خطري جدي است و عده‌اي دكان‌ جديدي تحت عنوان عرفان باز كرده‌اند و برخي را هم تحت تاثير قرار مي‌گيرند كه اين خطر بزرگي است و حتما با نشر كتاب‌هاي مفيد و تاثيرگذار مي‌توان در جهت روشنگري اقدام كرد و نمايشگاه كتاب امكان خوبي براي اين اقدام است.
در پايان اين مراسم با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهمن دري اخوي رييس نمايشگاه كتاب تهران و هم‌چنين آيت‌الله محمد محمدي گلپايگاني رييس دفتر مقام معظم رهبري، با قرائت بيانيه هيات داوران انتخاب ناشر برتر، برگزيدگان معرفي شدند.
در بخشي از اين بيانيه آمده بود: با توجه به شاخص‌هاي مصوب در دستورالعمل انتخاب ناشر سال همچون توجه به كيفيت آثار تاليفي، تعداد عناوين چاپ اول، تناسب كتاب‌هاي منتشر شده با نيازهاي علمي و فرهنگي و ارزش‌هاي مذهبي و ملي جامعه، حسن شهرت در بين مولفان، مترجمان و جامعه فرهنگي كشور، كيفيت آثار از حيث اصول فني چاپ، داشتن آثار برتر جشنواره‌هاي علمي و فرهنگي معتبر كشور ناشران به عنوان ناشران برگزيده سال 89 معرفي مي‌نمايد.
در ادامه در حوزه ناشران بزرگسال، بخش ناشران خصوصي تهران، انتشارات هرمس به عنوان ناشر برگزيده سال 89 معرفي شد. هم‌چنين در بخش ناشران خصوصي شهرستان نيز انتشارات دليل ما، انصاريان و نويد شيراز، ناشران برگزيده معرفي شدند.
به گزارش ايسنا، هم‌چنين در بخش ناشران وابسته به نهادهاي دولتي و عمومي، موسسه انتشارات اميركبير و سوره مهر مشتركا به عنوان ناشران برگزيده انتخاب شدند.
هم‌چنين هيات داوران انتشارات كانون انديشه جوان و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ انديشه اسلامي شايسته تقدير معرفي شدند.
در حوزه ناشران كودك و نوجوان نيز در بخش ناشران خصوصي تهران و شهرستان‌ها ناشر شايسته تقدير و برگزيده معرفي نشد.
هم‌چنين در بخش ناشران وابسته به نهادهاي دولتي و عمومي، انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به عنوان ناشر سال معرفي شد.
هم‌چنين از تشكل‌هاي صنفي همكار نمايشگاه در بخش ناشران داخلي به شرح ذيل تقدير و تشكر شد. اتحاديه تعاوني‌هاي ناشران كشور (آشنا)، انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي، انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان، انجمن فرهنگي ناشران كمك آموزشي.
از سويي در بخش نمايش كتب ارزي غرفه انتشارات آوند دانش يا جان وايلي به عنوان غرفه برتر انتخاب شد.
هم‌چنين در بخش كشورها و نهادهاي بين‌المللي غرفه تركيه به عنوان غرفه برتر معرفي شد.
در بخش بازار جهاني كتاب ايران بنگاه ادبي هوا نيز غرفه برتر اعلام شد.
در بخش فروش مستقيم كتاب‌هاي لاتين انتشارات ويژه نشر نيز غرفه برتر انتخاب شد.
در بخش بازار جهاني كتاب‌هاي عربي انتشارات مركز الخصاره لتنميه الاسلاميه و خدمات دانش كتيبه مشتركا غرفه‌هاي برتر معرفي شدند.
در پايان نيز هيات داوران انتخاب غرفه برگزيده بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران را به اين شرح معرفي كرد.
در حوزه ناشران عمومي، بخش خصوصي: ناشران تهران انتشارات نگار و پيام آزادي مشتركا به عنوان غرفه برگزيده انتخاب شدند. هم‌چنين در بخش ناشران شهرستان غرفه انتشارات ستاره‌ها از خراسان رضوي برگزيده شد. در بخش ناشران دولتي عمومي غرفه انتشارات علم و فرهنگي برگزيده شد. هم‌چنين در حوزه ناشران دانشگاهي غرفه انتشارات علوم رايانه برگزيده و غرفه انتشارات شهر آب به عنوان شايسته تقدير معرفي شد.
در حوزه ناشران كودك و نوجوان در بخش خصوصي غرفه انتشارات قدياني برگزيده شد. در بخش ناشران دولتي و عمومي نيز غرفه انتشارات منادي تربيت برگزيده شد. در حوزه ناشران آموزشي نيز از غرفه انتشارات كانون فرهنگي آموزش تقدير به عمل آمد. در بخش ويژه نيز هيات داوران غرفه ويژه آثار مربوط به حضرت فاطمه زهرا (س) را به عنوان برگزيده اين بخش معرفي كردند.

انتهاي پيام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر