۱۳۸۹ شهریور ۱۲, جمعه

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون

دنبال شدن لایحه حمایت از خانواده و به خصوص موضوع چند همسری و ازدواج موقت، به گونه‌ای دیگر مفهوم همان چیزی است که اخبارش از زندان‌ها به گوش می‌رسد.
در روایت‌های متعددی که زندانیان آزاد شده از زندان‌ها از رفتار بازجویان گزارش می‌کنند چند محوریت مشترک وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از الفاظ رکیک جنسی، ایراد اتهامت کثیف در این خصوص به افراد و البته گاه، اقدام (آزار جنسی زندانی) می‌باشد. گفته شده که رفتار بازجویان به گونه‌ای است که گویی از استفاده از این نوع دیالوگ لذت نیز می‌برند.

از یک زاویه، سیستم امنیت هر کشور را می‌توان نهان‌ خانه آن کشور دانست؛ جایی که درونی‌ترین لایه‌های نظام حضور دارد و به عبارتی هویت و ماهیت آن نظام را می‌توان در آن جستجو کرد.
ادعا اینست که هویت نظام جمهوری اسلامی، هویتی اسلامی است. همچنین می‌توان فرض کرد که همه گزارشات متعدد و گوناگون روایت شده از طرف افراد مختلف، با دید‌گاه‌های مختلف، همه و همه دروغ و کار استکبار جهانی و امثال این تعبیر‌هاست. حتی اگر چنین فرض غریبی را نیز وارد بدانیم؛ به نظر من بحث چند همسری و ازدواج موقت و نحوه طرح شدن آن در مجلس، آن هم در میان این همه مسئله ریز و درشت که نظام به شدت درگیر آن است نیز حاوی همین پیام است.
مضمون صحبت طرفداران چند همسری این است که این موضوع «الهی» و راهی است که خداوند برای مومنان و مسلمانان (یا مثلا مردان) گشوده است. این از نتایج پاره پاره کردن قرآن و مصادر به مطلوب کردن آن است. کسانی که از قضیه فقط بحش هوسرانی موضوع را می‌بینند، فراموش می‌کنند که «مومنان» یا «مسلمانان» یا حتی «مردان» و باقی عبارات و کلماتی که پیرامون آیه‌های مرتبط وجود دارند معنا کنند. بله، حتی اگر این شیوه برای مومنان باشد، بایستی دید منظور از مومنان چه بوده است و اگر کسی به راستی مومن بود، آیا واقعا در آن نیاز که حضرات مشتاقانه چند همسری و یا ازدواج موقت را پاسخش می‌دانند می‌افتد؟ یا این که مثلا آن «مرد»ی که منظور قرآن است چه ویژگی‌هایی دارد؟
از سوی دیگر، وقتی همه آیاتی که مفهوم چند همسری یا ازدواج موقت را از آن استخراج می‌کنند کنار هم می‌گذاریم، هرگز نمی‌توان به این نتیجه رسید که به نام خدا و به اسم اسلام و آن هم به این شکل عجیب به دنبال عمومیت بخشیدن به این موضوعات بود. آنجا که می‌گوید عدالت را برقرار کنید و همزمان در جای دیگر می‌گوید هرگر نمی‌توانید عدالت را برقرار کنید، آن جا که می‌گوید به دنبال شهوترانی نباشید، آن جا که می‌گوید صبر کنید همه یکسره نادیده انگاشته می‌شود.
یک دستاویز دیگر مذهبیون، سیره حضرت رسول (ص) است. این هم باز از نتایج مصادره به مطلوب کردن رفتار پیامبر و شبیه به آن چه در مورد قرآن رخ می‌دهد، تکه پاره کردن چیزی است که نمی‌توان آن را به شکل منفصل تجزیه و تحلیل نمود. بله اگر توانستید در ابعاد دیگر هم حضرت رسول را در خود احیا و تجربه کنید، این وجه هم ارزانیتان باد! حضرات ذره‌ای کنترل نفس ندارند، به اندازه یک خردل هم جاذبه (آن هم به آن شکل که محمد (ص) داشت) ندارند، قدرت فتح مکه (به معنای سمبولیک آن) بدون هیچ گونه خونریزی را ندارند، قدرت احیای ایمان به خداوند را در افراد ندارند، خبری از علی‌ها، سلمان‌ها، ابوذر‌ها و دیگران در زمره تعلیم دیدگانشان نیست، اما کار به لذت بردن که می‌رسد (بنا به تعبیر آقای کوچک زاده، نماینده مجلس) سیره پیامبر ملاک قرار می‌گیرد!
حال با همه تفاسیر فوق، مدتی است مجلس مشغول طرحی به نام حمایت از خانواده، و بخش جنجالی آن یعنی موضوعات مربوط به چند همسری و ازدواج موقت است. مجلس یک کشور، مغز متفکر و محل طراحی ساز و کار‌های خرد و کلان یک کشور است. از سوی دیگر مجلس (با ساز و کاری که شورای نگهبان در ایران حاکم کرده است) برآیند آگاهی طیفی از مردم ایران است.

وقتی برای مغز متفکر یک مجموعه اینقدر این موضوع مهم است، معلوم است که در لایه‌های نهانی آن چه می‌گذرد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر