۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

نروژ در عزای عمومی

قدرت یک انسان مومن، از قدرت صدهزار نفر که فقط دنبال علایق و منافع خود هستند بیشتر است.
این اولین و آخرین توئیت کسی است که گفته می‌شود مظنون اصلی اتفاقاتی است که دیروز کشور نروژ را در غم و اندوه فرو برد. نه تنها مردم کشور نروژ که به نظرم همه کسانی که پایبند به ارزش‌های انسانی هستند با دیدن صحنه‌های غم انگیز مربوط به جوانان و نوجوانانی که به قصد یک تفریح تابستانی از سراسر نروژ در یک جزیره جمع شده بودند، و اکنون جنازه هایشان در سراسر محدوده کمپ و داخل آب شناور دیده می‌شود بهت زده و پریشان هستند. تصاویر دلخراش ویران شدن بخشی از شهری که مردمان آن به آرامی شهره هستند، هیچ نیست جز نفرت پراکنی، و اگر جرم مظنون اثبات شود، نفرت پراکنی به نام خدا.
مظنون عملیات تروریستی در نروژ
مظنون عملیات تروریستی در نروژ
آندرش بهرینگ بریویک شهروند نروژ که اعلام شده گرایشات بنیادگرایانه مسیحی، ضد اسلامی و نژادپرستانه دارد، اکنون به اتهام بمبگذاری دیروز اسلو که منجر به کشته شدن هفت نفر گردید و پس از آن کشتار 84 جوان و نوجوان نروژی در یک کمپ تابستانی از طریق تیراندازی دستگیر شده است.
گفتار یک دختر نوجوان که شاهد ماجرای تیراندازی در جزیره بوده، تکان دهنده است. می‌گوید آن مرد آرام قدم می‌زد و هر کسی که جلویش می‌آمد را می‌کشت. برخی دوست‌های او دیده بودند که او قبل از این پلیس‌های دیگر را کشته بود. وقتی این پلیس قلابی نزدیک آن‌ها می‌شود تعدادی از قربانیان به خیال این که پلیس آمده تا آن‌ها را نجات دهد با خوشحالی به سمت او می‌دوند که او همه را می‌کشد. این‌ها هم از طرف دیگر فرار می‌کنند و خود را به داخل آب می‌اندازند.
وقتی خبرنگار بی بی سی (به نظر من در یک سوال نامناسب) از او پرسید که تو باید احساس خوش شانسی کنی که زنده هستی، جواب دختر نوجوان جالب است: این یک احساس گذراست، اما این همه آدم کشته شده‌اند. خیلی سخت است که بتوان با این وضعیت کنار آمد.
بایستی با این مردم زندگی کرد تا متوجه شویم که این حرف چقدر صادقانه و بی ریاست.
در نقطه مقابل رقابت گروه‌های افراط ‌گرا در پذیرش مسئولیت این جنایات است. هنوز ساعاتی از این وقایع نگذشته بود که یک گروه اسلام‌گرا مسئولیت این وقایع را بر عهده گرفت، ادعایی که الان با دستگیر شدن این مظنون زیر سوال رفته است. معلوم نیست این چه افتخاری است که این همه مردم کشته شوند و شخصی با وقاحت تمام بگوید من این کار را کردم.
و تاسف آورتر واکنش  برخی رسانه‌های به اصطلاح اصول‌گرا!ی ایرانی است. انگار که دلشان خنک شده باشد با حالت تمسخر آمیزی تیتر زده بودند که انفجار در وزارت خارجه امن ترین کشور جهان، و  برای اکمال استهزاء یک علامت تعجب هم در انتها گذاشته بودند! برای اینان بهره برداری‌های سیاسی بسیار بیشتر از ماهیت غم انگیز و فاجعه بار موضوع دارای اهمیت است.
در هر حال و با توجه به حجم انفجار اسلو، به نظر نمی‌رسد که این شخص در انجام این کار تنها بوده باشد. بایستی منتظر ماند.
 و نکته دیگر واکنش خردمندانه رسانه‌ای مسئولین نروژی است. حتی با این که بمبی در مرکز شهر منفجر شده و حتی با این که معلوم شده بود که انفجار ناشی از بمب بوده است (و نه انفجار ناشی از یک حادثه) و حتی تا ساعاتی بعد از کشتار جزیره، باز پلیس اعلام می‌کرد که ما هنوز نمی‌توانیم تایید کنیم که حملات تروریستی بوده است.

باید دید سیستم امنیتی و سپس سیستم قضایی نروژ با این اتفاق چگونه برخورد می‌کند. مجازات اعدام در نروژ بیش از 100 سال است که منسوخ شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر