۱۳۸۹ اسفند ۲۹, یکشنبه

تحول

زلزله ژاپن جدای از اثرات مستقیم و پیش روی ما، باعث اتفاقات دیگری نیز شده است. در اثر این زلزله بخش‌هایی از آن کشور چند متر جابه جا شده است. جابجایی شدید پوسته زمین منجر به تغییر سرعت چرخش زمین به دور خود و در نتیجه کاهش طول شبانه‌ روز در مقیاس میکروثانیه گردیده است. محور زمین به میزان کوچکی چرخیده است و مدار حرکت زمین نیز کمی حرکت کرده است و این به نوبه خود باعث تحولات بعدی خواهد گردید.

این‌ها اتفاقات جدیدی نیستند، بلکه نشانه‌های بارزی از آن چیزی هستند که بسیاری از ما به شکل تئوریک از آن مطلعیم. در جهان همه چیز در حال حرکت، و یا اگر بخواهم درست‌تر بگویم «تحول» است. همه چیز در حال تحول است الا یک چیز.
لایه بیرونی زمین از هفت صفحه تشکیل شده که همگی در حال حرکتند. میلیون‌ها سال قبل همه قاره‌ها به هم متصل بودند و در اثر همین حرکت به شکل امروزی درآمده‌اند. هیمالیا از برخورد صفحه هند به صفحه آسیا به وجود آمده است: بیش از هشت هزار متر ارتفاع، ارتفاعی که کماکان در حال افزوده شدن است. زمین شناسان می‌گویند که هزاران سال آینده ترکیب قاره‌ها در زمین به کلی با فرم کنونی تفاوت خواهد داشت.
بخش‌هایی از سوئد آرام آرام در حال بالا آمدن هستند. ده هزار سال قبل این صفحه زیر سه کیلومتر یخ قرار داشته است و به همین دلیل شبیه به فنر فشرده شده بوده است. با پایان عصر یخبندان این فنر فرضی آرام آرام در حال باز شدن است. باز شدنی که با خود هزاران تغییر و تحول تدریجی را به همراه دارد.
و میلیاردها اتفاق دیگر در همین سطح زمین، همه نشان از حرکت دارند، در مقیاس‌های عظیم، گاه تدریجی و به چشم نیامدنی و گاه بارز و چشم گیر.
و تازه زمین کوچکترین بخش موضوع است. زمین در حال حرکت در منظومه شمسی، حرکتی که هرگز تکرار پذیر نیست. چرا که به دور خورشیدی رخ می‌دهد که خود در مداری در حال حرکت است و همه در کهکشانی قرار دارند که در حال بزرگ شدن است.

هیچ چیز ثابت نیست، همه در حال حرکتند  الا بت درونی انسان، گرایش بر توقف در همه ابعاد و خارج شدن ما از آن حالت سیالیت، شور و زندگی تر و تازه. این زندگی تر و تازه می‌تواند نوروز من و شما باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر