۱۳۹۲ آذر ۱۹, سه‌شنبه

نگاهی به جنبه‌ای از چرخش مالی، تحت عنوان نقد «عرفان‌های کاذب»

توضیح: در جهان امروز که اکثریت قریب به اتفاق فعالیت‌های بشری برای تداوم خود نیازمند پشتیبانی مالی هستند، نیازی به ارائه سند و مدرک برای بودجه‌ای که صرف تخریب جریانات معناگرا در ایران می‌شود نیست، چرا که گستردگی فعالیت خود گویای میزان پشتیبانی مالی آن است.
اما دو سند ارائه شده در اینجا علاوه بر تاکید بر مورد فوق، از زاویه دیگری نیز اهمیت دارد.
سند اول نشان‌ دهنده «بیزینس»ی است که برای برخی ایجاد شده است، تحت پوشش نقد «عرفان‌های کاذب». این سند یک  آگهی تبلیغاتی دوره آشنایی با «عرفان‌های کاذب» است. نکته قابل توجه در این سند، «مزایا»یی است که با شرکت در این دوره نصیب افراد می‌شود. مزایایی که در سه تای آن‌ها بوی منافع مالی به مشام می‌رسد. افراد امکان شرکت در فعالیت‌های تحقیقی (=درآمد)، امکان عضویت در تبلیغ اینترنتی (= درآمدزایی از طریق وبلاگ نویسی، سربازان جنگ نرم و مشابه این‌ها) و امکان اعزام شدن به مناطق آسیب پذیر (=درآمد) را با حضور در این دوره به دست می‌آورند.
اما سند دوم از زاویه دیگری جلب توجه می‌کند: برنامه بزرگنمایی و به قول فرنگی‌ها پروموت کردن خطر «عرفان‌های کاذب» برای جلب توجه منابع قدرت، برای به اختیار گرفتن منابع مالی. والا چطور می‌توان باور کرد که از طرف جنبش‌های نوظهور عرفانی در ایران دویست میلیون کتاب در خصوص «عرفان‌های کاذب» منتشر شده است؟

سند اول:

اداره کل فرق و ادیان معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه برگزار می‏ کند
دوره آشنایی و نقد و بررسی عرفان‌های کاذب به صورت مجازی
اداره کل فرق و ادیان معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه اقدام به برگزاری دوره مجازی آشنایی و نقد و بررسی عرفان‌های کاذب نموده است.
شرایط و مدارک لازم جهت ثبت نام :
1. ارزیابی تحصیلی پایه ششم حوزه‏ های بلند مدت یا گذراندن 150 واحد درسی حوزه‏ های سفیران هدایت (با اولویت سطوح بالاتر)؛
2. یک قطعه عکس؛
3. فتوکپی شناسنامه؛
تبصره :
1. لازم است ارزیابی تحصیلی قبل از شروع دوره به شماره (32914466- 025) فکس شود.
2. ارسال عکس و فتوکپی شناسنامه پس از شروع کلاسها امکان پذیر می باشد.

مزایا :
1. امکان شرکت در دوره تکمیلی و پروژه‏ های تحقیقاتی؛
2. امکان عضویت در طرح تبلیغ اینترنتی؛
3. تأییدیه اتمام دوره (معادل 4 واحد درسی)؛
4. اعزام به مناطق آسیب‏‌پذیر در مناسبتهای مختلف.
تاریخ ثبت نام: مورخ 18 آذر ماه لغایت 10 دی ماه 1392

سند دوم:
حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی:
سه کتاب عرفان کاذب به ازای هر ایرانی چاپ شده‌ است
گروه اندیشه: طی 19 سال در ایران 4500 عنوان کتاب از طرف جنبش‌های نوظهور عرفانی، در تیراژ 200 میلیون جلد، به فارسی ترجمه و به بازار عرضه شده، یعنی به ازای هر ایرانی 3 کتاب عرفان کاذب چاپ شده‌است.
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، سومین و آخرین نشست از مجموعه نشست‌های «نیاز انسان به عرفان و بررسی عرفان‌ها» با موضوع «عرفان‌های نوظهور» با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) امروز سه‌شنبه، 19 آذرماه، در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که وی با صحبت درباره تحقیقات صورت گرفته بر فرقه‌های نوظهور مذهبی، گفت: در تحقیقات غربی، به جز خاورمیانه و ایران، چیزی در حدود 5000 فرقه نوظهور در سطح جهان شناسایی شده‌اند و اگر ایران و خاورمیانه نیز به این تعداد افزوده شود، چیزی متجاوز از 7000فرقه را باید نام برد.
اطلاعات ناقص از فرقه‌های موجود در ایران
وی در خصوص علت این‌که چرا ما در ایران اطلاع دقیقی از تعداد فرقه‌ها نداریم، اظهار کرد: علت عدم اطلاع ما از تعداد حقیقی فرقه‌های نوظهور در دو مسئله است، یکی این‌که مرکزی برای جمع‌آوری اطلاعات نداریم و دوم این‌که این فرقه‌ها حالت قارچی دارند و از هر گوشه‌ای سر می‌زنند و تنها راه اطلاع ما از آن‌ها، اطلاعاتی است که پلیس بعد از رخداد جرایم آن‌ها اعلام می‌کند.
فرقه‌های موجود در ایران
وی با اشاره به این‌که در غرب چند صد کتاب مختلف و مجموعه دایرة‌المعارف‌های مختلف با عنوان جنبش‌های نو‌ظهور مذهبی یا فرقه‌های نوظهور مذهبی تقریر و تدوین شده‌ است، افزود: من بالشخصه تا کنون 50 فرقه نوظهور مختلف و مهم را در ایران شناسایی کرده‌ام که این‌ها در حال حاضر در حال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: این تعداد از فرقه‌ها جدای از گروه‌هایی است که تحت عنوان خواب درمانی، انرژی درمانی، سنگ درمانی و... فعال هستند. برخی از ورزش‌هایی هم هستند که آن‌ها برای خود ارزش معنوی قائلند و آن‌ را تحت عنوان «تکنیک‌های تهذیب و تزکیه نفس» می‌شناسند یا چیزی مانند فنگ‌شویی که اساس کارش بر طراحی منزل و دکوراسیون است و می‌گوید از راه طراحی مناسب منزل می‌توان به آرامش و سرور و شادی رسید.
انتشار افکار عرفان‌های نوظهور
این استاد دانشگاه بیان کرد: عرفان‌ها و جنبش‌های نوین و نوظهور، شریعت را برای نیل به سرور و آرامش روش قدیمی می‌دانند و چنین بیان می‌کنند که روش‌های مناسب جدید، جایگزین نماز، روزه و در کل شریعت است. در حال حاضر در ایران، از سال 70 تا 89، چیزی در حدود 4500 عنوان کتاب از طرف جنبش‌های نوظهور دینی و عرفانی در تیراژ 200 میلیون جلد، به فارسی ترجمه و به بازار عرضه شده‌ است. این مطلب به این معناست که به ازای هر ایرانی 3 کتاب عرفان کاذب چاپ شده و این در حالی است که 45 جلد کتاب در نقد آن‌ها نوشته نشده است.
وی خاطر نشان کرد: نباید تصور کرد که این عرفان‌ها یک سره حرف‌های باطل می‌زنند، بلکه حرف حق در کتب آن‌ها به وفور یافت می‌شود ولی باید در نظر داشت که برای گفتن حرف باطل آن را در لباس حرف حق می‌پوشانند. اگر آن‌ها چنین نکنند انسان‌های عاقل را نمی‌توانند به خود جلب کنند و این یک راه طبیعی برای عمل است.
وی گفت: عرفان‌های نوظهور سه نسخه را برای بشر تجویز می‌کنند، یک این‌که راهی را بشر باید برود که به شادی و سرور برسد، دوم این‌که در زندگی نباید اضطراب داشت و سوم هم این مطلب که ترس باید از انسان دور شود. با توجه به معیارهای آن‌ها می‌بینیم که هیچ الزامی برای وجود اعتقادهای الهی وجود ندارد. هدف نهایی جنبش‌های نوظهور دینی رسیدن به شادی، آرامش و امید به زندگی است.
ترفند جذب پیرو
عضو هیئت علمی مؤسسه علمی امام خمینی(ره) بیان کرد: مهم‌ترین راه برای جذب پیرو در عرفان‌های کاذب این است که در ابتدا برای جذب فرد، اعمال خرق عادت و خارق‌العاده انجام می‌دهند، مثلا اطلاعاتی راجع به محتوای کیف و جیب‌های شما، یا سخنی که در گذشته با شخصی گفته بودید، و یا اعمال دیگر انجام می‌دهند. این‌ها علی‌رغم انجام اعمال خارق‌العاده و اعلام اخبار شبه غیبی، هیچ اقناع عقلی و ذهنی‌ای انجام نمی‌دهند و منطق خود را بیان نمی‌کنند.
وی ادامه داد: انجام کرامات مسئله‌ای بی اهمیت است و عرفای راستین هیچ‌کدام نشان دادن کرامت و اعمال خرق عادت را قبول نداشتند و حتی آن را رد می‌کردند. نقل است که در نظر عرفای واقعی، عارف کسی است که با مردم باشد و یک دم از یاد خدا غافل نباشد. درباره این‌که این اعمال خرق عادت چه منشاء و منبعی می‌تواند داشته باشد، به سه مورد می‌توان اشاره کرد؛ اول استخدام شیاطین و اجنه است که اصلا در اسلام توصیه نمی‌شود چون به مسائل غیر شرعی می‌انجامد، دوم امداد ملائک و سوم که عالی‌ترین منشاء نیز هست، توانمندی‌های روح انسان است.
وی در آخر با بیان این‌که عارف اصیل خود را نمی‌بیند و خدا را می‌بیند برای همین است که کار خرق عادت نمی‌کند تا مبادا افراد به جای این‌که به خدا جذب شوند به شخص عارف جذب شوند، خاطرنشان کرد: تفاوت اعمال خرق عادت با معجزه در این است که معجزه به دوره و کلاس نیاز ندارد و نبی از آن مطلع نیست. در عرفان‌های کاذب برای انجام اعمال آن‌چنانی باید به دوره‌ها و آموزش‌های مختلف پرداخت ولی معجزه از طرف خداوند است. دیگر این‌که معجزه دیگران را به مبارزه می‌طلبد تا مثل آن را بیاورند حال این‌که هیچ عارفی کسی را به مبارزه نمی‌طلبد، چون می‌ترسد توانایی فوق توانمندی او خودنمایی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر