۱۳۹۲ آذر ۱۹, سه‌شنبه

هراس آیت الله مکارم از ذکر نام جریانات معناگرا

 توضیح: تخریب افراد و جریانات در تیبون‌های رسمی حکومت ایران سابقه‌ای به قدمت خود حکومت دارد. این همان روندی است که درباره جمعیت ال‌یاسین و به طور متمرکز رهبر آن، ایلیا، نیز طی شد. انبوهی از محصولات حاوی انواع و اقسام اتهامات منتشر شد، از روزنامه‌های کیهان و رسالت و جمهوری اسلامی گرفته تا انتشار دو ویژه نامه پیوست روزنامه جام کم که به رایگان در سراسر کشور منتشر شد تا انتشار مطالب تخریبی در وب سایت‌های شناخته شده منسوب به حکومت و حتی برقراری میزگرد در تلویزیون.
 این روند چند سال ادامه داشت تا آن که کم کم و با معلوم شدن اثر معکوس آن تقریبا متوقف گردید. چرا که این درواقع یکی از عواملی بود که به شناخته شدن هر چه بیشتر ایلیا کمک قابل توجهی کرد.
به تدریج حکومت فعالیت تخریبی خود را به سطوح دیگری کشاند. در سطح عمومی اسم رمز «عرفان‌های کاذب» یا «معنویت دروغین» و یا عناوین مشابه جایگزین اسامی خاص شد و همزمان کارگاه‌های آموزشی و یا همایش‌های به اصطلاح تخصصی برای مخاطبان خاص (مثلا دانشجوها) تشکیل شد. به جای انتشار عمومی مطالب، تاکید بر انتشار کتاب قرار گرفت و در نهایت در صورت ضرورت ذکر مستقیم نام افراد و یا جریان‌ها، این موضوع به وبلاگ‌ها و یا وبسایت‌های (ظاهرا) شخصی واگذار شد. نمونه شاخص این رفتار اکنون در برخورد با عرفان حلقه و یا تخریب دراویش دیده می‌شود.
اکنون آیت الله مکارم شیرازی، که ظاهرا در برخورد با جریانات معناگرا برای خود جایگاهی ویژه متصور است، به همین موضوع به صراحت اشاره کرده‌ است. او معتقد است که در برخورد با «عرفان‌های کاذب» نبایستی نام آن ها را ببریم و آدرس آن ها را بدهیم. آیت الله که عملا مدعی است قادر به پاسخ دادن به همه شبهات در خصوص  «عرفان‌های کاذب» است، نمی‌گوید که چرا از ذکر نام جریانات معناگرا هراسناک است. سوالی که یافتن پاسخ آن چندان دشوار نیست.
ضرورت پاسخ‌گویی به شبهات در خصوص جریانات معناگرا در سال 1389 توسط علی خامنه‌ای و در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح شد. این دیدار چند روز بعد از سخنرانی علی خامنه‌ای برای مردم قم صورت گرفت که در آن ترویج جریانات معناگرا را بخشی از توطئه دشمن دانست. این سخنرانی بعدها توسط فرج سرکوهی «فرمان حمله به عرفان» نام گرفت.
اندکی بعد سایت تابناک از این خبر داد که «مامورانی از جان رهبری در حال تعقیب عرفان‌های انحرافی هستند».

فیلمی از سخنرانی خانم کی نژاد (به زبان انگلیسی)، ایراد شده در مارس 2013 در حاشیه بیست و دومین نشست حقوق بشر سازمان ملل در انتهای این متن قابل دیدن است. خانم کی نژاد در این سخنرانی از تغییرات استراتژِی‌های حکومت در برخورد با جریانات معناگرا سخن می‌گوید.

یكشنبه ، 17 آذر 1392 ، 09:22
آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد
روشنگری افکار نسل جوان درباره عرفان‌های نوظهور

یکی از مراجع تقلید در قم با اشاره به اینکه پاسخگویی به سوالات شرعی و شبهات افراد باید با ادبیات مناسب و اثرگذار صورت گیرد، نگاه تخصصی حوزه به این موضوع مهم را خواستار شد.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در جمع مدیران مرکز مطالعات و پاسخگویی به سوالات و شبهات حوزه علمیه قم با اشاره به عملکرد مثبت این مرکز اظهار داشت: فعالیت خوبی انجام شده است ولی باید توجه داشت که این کار باید بیش از پیش توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: آنچه ما در موضوع پاسخگویی تجربه داریم این است که یک سلسله سوالات مشترک وجود دارد که باید پاسخ‌های آن به صورت فشرده و جامع تهیه شود و در جواب به سوالات افراد ارائه شود که در این زمینه ما 600 سوال مورد ابتلا را پاسخ گفته و این مجموعه تهیه شده است.
این مرجع تقلید گفت: این مجموعه قابل ارتقاء و گسترش است و باید سوال‌های جدیدی در آن گنجانده شود و این کار فایده‌اش این است که جواب‌های کارشناسی شده در اختیار سوال کنندگان قرار می‌گیرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به طرح سوالاتی پیرامون طلسم، جن و... ابراز داشت: ما معمولاً درباره طلسم می‌گوییم که موهوم است اما جن حقیقت دارد و در قرآن نیز به آن اشاره شده است، ولی غالباً مسائلی را که افراد در خصوص آن مطرح‌ می‌کنند خیالات و اهوام است و افرادی که دچار این اوهام می‌شوند باید با خواندن آیت‌الکرسی و دادن صدقه آن را رفع کنند.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد در این زمینه دچار خرافات هستند، تصریح کرد: باید محکم در برابر این گونه خرافات ایستاد و جواب محکم داد تا افراد در مورد این قبیل موضوعات روشن شوند.
استاد عالی حوزه علمیه قم در خصوص عرفان‌های کاذب و نوظهور گفت: دراین خصوص با دو گروه مواجه هستیم، گروه اول مکاتبی شناخته شده همچون صوفیه است که ما می‌نویسیم تمام فرق صوفیه دارای انحرافاتی هستند و افراد نباید تابع آنها بشوند، ما آنها را نه تکفیر می‌کنیم و نه چراغ سبز نشانشان می‌دهیم.
آیت‌الله مکارم شیرازی گروه دوم عرفان‌های نوظهور را مکاتبی دانست که شناخته شده نیستند و ادامه داد: درباره این گونه مکاتب و عرفان‌های کاذب نباید آدرس بدهیم و از آنها نام ببریم.
وی تصریح کرد: در خصوص عرفان‌هایی که تابع آموزه‌های دین نیستند و به دنبال اخاذی از افراد بوده و یا مقاصد دیگری دارند باید پاسخ‌های دقیقی تهیه و به جوانان ارائه شود تا به دنبال آن نروند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود داشتن ادبیات مناسب برای پاسخگویی را از ضروریات این امر دانست و ابراز داشت: در خصوص برخی موضوعات که در جامعه نسبت به آن حساسیت وجود دارد باید با ادبیات مناسب پاسخ‌های تلطیف شده‌ای به افراد داده شود تا کسی از پاسخ‌ها رنجیده نشده و موضوع را بپذیرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه به پاسخگویی در حوزه علمیه به صورت فن تخصصی کمتر پرداخته شده است، خاطر نشان کرد: پاسخگویی پیچیدگی‌های زیادی دارد و باید در این زمینه به صورت تخصصی کار شود تا بتوانیم با تخصص کافی و ادبیات مناسب پاسخ‌هایی را ارائه دهیم که در افراد اثر گذاشته و باعث منقلب شدن آنان شود.


مرتبط: سخنرانی خانم کی نژاد در حاشیه بیست و دومین نشست حقوق بشر سازمان ملل  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر