۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

The Power of the Planet

این، مستندی است محصول بی بی سی و در پنج قسمت نگاهی کلان نگرانه دارد به چهار عامل اصلی بقا در روی زمین؛ آتشفشان‌ها، اتمسفر، یخ و اقیانوس و نحوه شکل‌گیری آن‌ها از زمان تولد زمین تا کنون. روایتی از سفری چند میلیارد ساله که در مقاطع کوچک این سفر، صحبت از میلیون سال است.

مستند مملو از تغییرات بسیار تدریجی اما ممتد است که در نهایت منجر به این لحظه کوچک (مقطع زندگی ما) شده است. این که فعالیت موجودات بسیار کوچک ذره بینی در میلیون‌ها سال پیش و شاید در دروه‌ای هزاران ساله، منجر به تولید اکسیژن و تشکیل پایین‌ترین لایه جو شده است. این که نیمی از آب موجود در روی زمین، محصول بارندگی‌های چند هزار ساله میلیون ها سال قبل بوده است. این که اگر برخورد یک سیاره کوچک با زمین ما صورت نمی‌گرفت، ما الان چیزی به نام قوه جاذبه نداشتیم و بنابراین حیات ناممکن بود. حرکت تدریجی قاره‌ها و تولد یک اقیانوس جدید ناشی از این حرکت و بسیاری اتقافات دیگر در دوره های زمانی حیرت ‌آور.
و بخشی دیگر از این روایت مربوط به همین زمان حال است. در همین چشم بر هم زدنی که ما در آن زندگی می‌کنیم، باز اتفاقات خارق العاده‌ای در جریان است که عموما به آن‌ها توجه نداریم: طوفان‌های شن در صحرای آفریقا، عامل انتقال میلیون‌ها میلیون تن ذره حاوی مواد غذایی به جنگل‌های آمازون است. جریانات عظیم آبی در اقیانوس‌ها ناشی از اختلاف دمای آب در قطب و استوا، مایه انتقال اکسیژن تولید شده از میلیاردها میلیارد فیتوپلانکتونی است که امکان بقای آن‌ها در آب‌های گرم وجود دارد. همزمان در دل زمین، در آن هسته داغ، اتفاقات خارق العاده‌ای در حال رخ دادن است.
و معلوم نیست که به این لحظه کوچکی که ما الان در آن هستیم، میلیون‌ها میلیون سال دیگر چگونه نگاه می‌شود.
و همه این‌ها در زمین، بخشی از منظومه شمسی، یکی از بیشمار منظومه‌های موجود در کهکشان راه شیری، یکی از بی‌شمار کهکشان‌های هستی است. لابد در همه این‌ها هم اتفاقات شگفت انگیز در جریان است.
و همه این ها مربوط به بخش قابل دیدن هستی است، شنیده‌ایم که بخش نادیدنی کار بسیار بسیار پیچیده‌تر از بخش قابل دیدن آن است.
می‌توان آنچنان که مستند بی بی سی می‌گوید، همه چیز را محصول اتفاقات و تصادف دانست، در این صورت ما محصول شانس و تصادفیم، تا تصادف و یا حوادث بعدی ما را به کجا بکشاند.

و می‌توان به گونه‌ای دیگر موضوع را دید. آیا می‌توانیم سرنوشت خود را از چرخه حوادث اینچنینی بیرون بیاوریم؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر